پیشینه تحقیق سینا ترجمه | porseshneshan

نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که جنبه های از کیفیت زندگی با طرحواره های ناسازگار اولیه رابطه منفی دارند. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که طرحواره های ناسازگار اولیه مانند محرومیت عاطفی، بی اعتمادی/سوءاستفاده، کنترل و انضباط می تواند نمره کیفیت زندگی کل را پیش بینی نمایند. تمام مراحل فوق زمانی به درستی پیاده‌سازی می‌شوند که بتوان درک درستی از منابع به دست آورد. همه منابع به زبان فارسی در دسترس نیستند؛ و محققین برای ایجاد درست این بخش مهم از پایان نامه‌، چاره‌ای جزء استفاده از مقالات خارجی ندارند.

مراحل عملی لازم برای تدوین پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق سینا ترجمه | porseshneshan

از آن جا که نمی توان اهمیت مرجع ها را قبل از مطالعه تمام آنها در بررسی پیشینه تعیین کرد، یادداشت برداری، باید به اختصار صورت گیرد و اگر لازم است درباره منبعی بیشتر نوشته شود، از عبارات و علامات اختصاری استفاده می شود. گرچه نکات خیلی مهم را ممکن است قبلاً با ذکر صفحه نقل کرد، ولی تمام نکات اصلی (مسئله، روش تحقیق، یافته ها و نتایج ضمنی) باید یادداشت شوند. علاوه بر این، بررسی کننده، باید عکس العمل انتقادی و ارزیابی خود را از مطالعه و رابطه آن را با مسئله تحقیق، در برگه، یادداشت کند. منابعی که نظریه ای را مطرح می کنند، برنامه ای را توصیف می کنند، یا عقاید و پیشنهاد هایی را خلاصه می کنند، به نحو دیگری چکیده سازی می شوند. در این گونه موارد، فقط احکام اصلی یک نظریه، جنبه های خاص یک برنامه یا موضع اصلی مقاله های توصیفی، یادداشت می شوند.

شناسایی منابع جهت تدوین پیشینه پژوهش[ویرایش]

پیشینه تحقیق خلاصه‌ای از مهم‌ترین مطالعاتی است که تاکنون در زمینه مورد نظر به ترتیب زمان ارائه شده است. این بخش باید شامل مختصری از کلیه نظریه‌ها و مدل‌های اصلی مرتبط با مسئله تحقیق باشد. همچنین با مراجعه به فهرست منابع کتاب های مرتبط با موضوع مورد بررسی، می توان از مطالعات متعدد قبلی در این موضوع آگاه شد.

اما معيار ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه پژوهش پيشنهادي چقدر در افزايش دانش نقش دارد.دانش پژوهشي و دانش شخصي يكي نيستند. هر دو دانش ارزشمندند، اما اهداف متفاوتي دارند و بايد تابع معيارها و ضوابط متفاوتي باشند. ترتیب زمانی پژوهش‌ها نیز در هنگام درج منابع در پیشینه باید مدنظر قرار گیرد. در ارائه مطالب نگاه کلي به جزئي را مدنظر داشته باشید مطالب را منسجم و در ارتباط با هم در نگاهی انتقادی و مقایسه‌ای بیان کنید.

  • در پایگاه‌های اطلاعاتی ابتدا باید منابعی را بازیابی کرد که خود دارای بخش مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش باشند.
  • توجه داشته باشید که در هنگام بررسی پیشینه تحقیق ممکن است با اطلاعات زیادی مواجه شوید، اما نیاز نیست که از همه آن‌ها در مقاله خود استفاده کنید؛ تنها کافی است مطالبی را بیان کنید که مرتبط با موضوع بیشتر پژوهش شما هستند.
  • نخستین گام در نوشتن پیشینه تحقیق، جمع آوری مقالات و منابعی است که با مسئله اصلی و فرضیات موضوع تحقیق شما مرتبط است تا به کمک آن بتوانید وضعیت مطالعات موجود در زمینه تحقیقاتی مورد نظر خود را بررسی نمایید.
  • می توانید از روش ترتیب زمانی استفاده کنید، به این معنی که هر مورد را به ترتیب تاریخ انتشار آن ارائه دهید.
  • با نگارش پیشینه تحقیق، شما
    می‌توانید با افرادی که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند، آشنا شده و با آن‌ها
    ارتباط برقرار کنید.
  • یک پیشینه تحقیق مناسب باعث می شود که دانش محقق در مورد موضوع مورد پژوهش را زیاد می کند.