چرا باید مادربورد خود را بهبود دهیم؟ 6 دلیل برای ارتقاء مادربرد کامپیوتر نارستان

شرکت دوم مطرح در زمینه تولید این محصول شرکتی با نام گیگابایت است که تخصص آن بر روی قطعات سخت‌افزاری رایانه ها است. این شرکت با ارائه مدل H110M-S2PH LGA 1151 Motherboard و H310M S2H LGA 1151 Motherboard دو مدل پرفروش مادربرد گیگابایت سخت‌افزاری هستند و به راستی که عمر این مدل از مادربردهای این شرکت بالا است. شركت بزرگ و خوش‌نامي چون ايسوس هميشه به عنوان يكي از بهترين شركت هاي توليد كننده ابزارهاي الكترونيكي شناخته مي‌شود و دور از انتظار نيست كه اين شركت با سه مدل از بهترين مادربردهاي دنيا جايگاه نخست را ازآن خود كند. سه مدل پرفروش  با كيفيت مادربرد ایسوس، با نام‌هاي  PRIME H310-PLUS LGA 1151 Motherboard و  PRIME H310M-K R2.0 LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-C/PS R2.0 LGA 1151 Motherboard هستند. قیمت مادربرد ها در برندهای دیگر تفاوت زیادی دارد اما شرکت ایسوس با بهینه کردن اسلات ها و بالا بردن کارایی قیمت محصولات را کاهش داده است.

برترین برند رم کامپیوتر چیست؟ معرفی بهترین شرکت‌های سازنده حافظه رم

اگر پردازنده ای 3 ساله (یا بیشتر) دارید؛ با این وجود متوجه خواهید شد که دستاوردهای بزرگی با ارتقاء به پردازنده جدیدتر بدست خواهید آورد. اما برای انجام این کار، شما به یک کادربرد احتیاج دارید که از نسخه ارتقاء یافته پردازنده شما پشتیبانی کند. نکته ای که وجود دارد این است؛ اکر بخاطر بازی در حال ارتقاء سیستم خود هستید؛ در هزینه های خود صرفه جویی کرده و کارت گرافیک خود را به روز کنید.

  • ایسوس در رتبه‌بندی تولیدکنندگان مادربرد، رتبۀ اول را به خود اختصاص داده است و همچنین در فروش سخت‌افزار کامپیوتر در سال گذشته نیز رتبۀ ششم را در بین تمام شرکت‌ها کسب کرد.
  • تعداد اسلات‌های PCI و رم DIMM در مادربرد Micro-ATX ممکنه بسته به ابعادشون متغیر باشه.
  • پس حتما پیش از انتخاب مادربرد، بدانید که چه پردازنده ای می خواهید بر روی سیستم خود نصب کنید.
  • این نکته برای گیمرها بیشتر اهمیت دارد و باید هنگام تهیه اجزای مختلف سیستم، به آن توجه کنند.
  • ( بایوس سیستم‌عامل اولیه سخت‌افزاری است که قبل از بارگیری ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… می‌تواند سیستم‌عامل را بارگذاری و سخت‌افزارها را شناسایی کند).
  • این مادربرد تنظیمات را در حافظه‌های فلش یا روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می‌کنند.

برای تمام این کارها باید بدانید مارد بورد سیستم‌تان چیست تا قطعات سازگار با آن را تهیه کنید. هدرها اتصالات پینی هستند که برای اتصال لوازم جانبی به مادربرد استفاده می‌شوند. قطعاتی مانند فن‌های شاسی، فن‌های پردازنده ، پنل جلویی پورت‌های صوتی و USB، دستگاه‌‌های RGB و غیره از طریق این هدرها به مادربرد متصل می‌شوند.

این اسلات برای اتصال کابل ساتا به مادربرد استفاده میشود، این کابل را می‌توانید همراه هارد یا درایو سی دی و دی وی دی خود بیابید، معمولا ۴ عدد از این اسلات‌ها بر روی برد اصلی قرار دارد که به ترتیب اولویت با شماره های ۰، ۱، ۲ و ۳ بر روی برد مشخص شده. به همین سادگی میشه اطلاعات حیاتی مادربرد و سایر قطعات سخت افزاری کامپیوتر خودمون رو ببینیم. مادربرد های ATX Standard برای گیمینگ گزینه‌ی خیلی خوبی هستن اما اگه میخواین چند تا کارت گرافیک روی یک مادربرد قرار بدین E-ATX برای این کار مناسب‌تره. این نوع سوکت معمولاً در مادربردهای AMD قرار می‌گیره و با پردازنده‌هایOpteron، Athlon 64 X2، Athlon 64 FX و Athlon 64 سازگاره. 478 پین دارن و برای پردازنده‌های Pentium 4 طراحی شدن، مادربردهای سوکت 478 با اسم سوکت N هم شناخته میشن. همچنین از پکیج PGA پشتیبانی می‌کنن و سرعت باس اونا بین 100 تا 200 مگاهرتزه.

یکی دیگه از راهکار های پیدا کردن مدل مادربرد در ویندوز 7،8، 10 و 11 که میشه از اون استفاده کرد  نرم افزار CPU-Z هستش. مثلا میشه فهمید چقدر از رم کامپیوتر ما هستش، نام و برند گرافیک ما چیه. چقدر از دستگاه ما درگیر فعالیت هستش و یه عالمه دیتا که اگر همش رو بگم خیلی طولانی میشه! پیشنهاد میکنم اگر خواستید کل این اطلاعات رو بدونید نگاهی به مقاله “دانلود نرم افزار cpu z” بندازید اونجا کامل گفتم چه امکاناتی داره. M.2 یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به مادربرد است که به‌عنوان رابطی برای اتصال SSD ها، وای فای، بلوتوث و غیره استفاده می‌شود، چرا که باسی مانند PCI، ساتا و USB از طریق آن در معرض دید قرار می‌گیرند.

هر کدام از شیارهای PCI-E برای نصب چه کارتی مناسب است؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار