تفاوت پرده برقی، پرده هوشمند یا پرده اتوماتیک چیست؟

پرده برقی نوع یا نوع خاصی از پرده نیست. اگر از باز و بسته کردن پرده ها در خانه خسته شده اید، می توانید به راحتی با نصب یک موتور برقی، هوشمند یا اتوماتیک، همان پرده ها را جمع آوری کنید. امروزه استفاده از پرده های هوشمند در بین مردم سراسر جهان از جمله ایران رواج یافته است. در این مقاله به توضیح تفاوت، عملکرد و نحوه نصب پرده های موتوری می پردازیم.

پرده ها برای سال ها مهمان خانه های ما بوده اند و زیبایی، راحتی و امنیت را به خانه های ما می بخشند. شواهد تاریخی نشان می دهد که در اولینتوس، پمپئی، شهر در حال سوختن ایتالیا، و هرکولانیوم، از پرده های ضخیم برای تقسیم اتاق در دوران باستان استفاده می شد. موزاییک های قرن دوم تا ششم پس از میلاد پرده هایی را نشان می دهد که از میله های آهنی در کاخ ها و خانه ها آویزان شده اند. با مدرن شدن زندگی، در فصل جدید میل به استفاده از پرده های مدرن و هوشمندسازی پرده های خانه به ویژه راحتی، ایمنی و زیبایی بیشتر شده است.

پرده ها را می توان به چند روش طبقه بندی کرد:

  • بسته به جنس پرده (پارچه، فلز، سنگ های قیمتی، چوب، ابریشم و غیره)
  • بر اساس نوع پرده (گورخر، لرداپ، شاتر، شید، رومی و غیره)
  • بسته به محل استفاده از پرده ها (آشپزخانه، دفتر، پذیرایی، اتاق خواب)
  • بسته به مشخصات پرده ها (مکانیکی، برقی و هوشمند)

 

آیا نگران این هستید که با طراحی خانه شما با صفحه نمایش های هوشمند تداخل پیدا کند؟

پرده ها را بدون ایجاد اختلال در دکور و قرارگیری پرده ها باز و بسته کنید.

از دیدگاه بسیاری از کاربران خانه های هوشمند، سیستم پرده برقی ممکن است ناکارآمد به نظر برسد و اعتقاد بر این است که مزایای آن فقط در خانه های بزرگ و بزرگ قابل استفاده است. اما آیا واقعا این دیدگاه درست است؟ همه ما می دانیم که جابجایی پرده های شیک و چند قسمتی کاری دشوار و زمان بر است و می تواند طراحی پرده خانه شما را مختل کند.

به همین دلیل در اکثر موارد کاربران ترجیح می دهند مشکل باز و بسته شدن این پرده ها را نداشته باشند. اغلب در مورد پرده های گران قیمت، پرده هایی که در پشت پرده های اصلی و برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید نصب می شوند، برای نظارت مناسب تر هستند. با استفاده از پرده های برقی می توانید میزان نور خورشیدی که وارد می شود را بدون تغییر بافت زیبای پرده های خود کنترل کنید.

آیا می توان هر پرده ای را براند؟

برخی از کاربران خانه هوشمند آلفا احساس می کنند که استفاده از پرده های برقی گزینه های آنها را برای انتخاب پرده مناسب برای چیدمان و دکوراسیون خانه خود محدود می کند. اگر سیستم پرده برقی راه حلی منحصر به فرد برای انواع پرده های موجود در بازار ارائه می دهد.

به طور کلی هر نوع پرده از هر جنسیتی را می توان به موتور مجهز کرد اما برای هوشمند یا برقی بودن پرده موارد زیر لازم است:

  • ریل برقی ریدو
  • موتور پرده برقی (بسته به ابعاد و وزن پرده)
  • کنترل از راه دور موتور
  • سوئیچ پرده (می تواند مکانیکی یا کلید پرده لمسی باشد)

 

پرده های موتوری چگونه کار می کنند؟

در پرده های هوشمند به جای پارچه پرده باید از ریل برقی استفاده کنید. در داخل این پیست ها تسمه هایی تعبیه شده که پرده را حرکت داده و به خودرو متصل می کند. ریل پرده برقی قابلیت کنترل از طریق کلید پرده و ریموت کنترل (باز و بسته شدن پرده) را دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، اگر خانه هوشمند مجهز به نمایشگر برقی یا پرده اتوماتیک باشد، امکان افزودن امکانات مختلفی به پرده ها وجود دارد، بنابراین خانه شما به سیستم پرده هوشمند مجهز می شود.

کلید پرده آلفا لمسی

سوئیچ پرده برقی، کنترلر متفاوت!

کلید لمسی پرده یک کلید 3 پل است که با لمس هر یک از پل های آن می توانید پرده ها را در خانه یا محل کار ببندید، نیمه باز کنید یا باز کنید. علاوه بر این، این کلید مانند تمام دستگاه های آلفای مستقل مجهز به یک اپلیکیشن اختصاصی است که می توانید از هر فاصله ای برای اجرای دستورات مورد نظر خود استفاده کنید. ناگفته نماند که امکان مدیریت سناریوهای پرده برقی از طریق نمایشگر لمسی برای کاربران خانه هوشمند نیز وجود دارد.

عملکرد پرده برقی در مدل های مختلف

مکانیزم عملکرد پرده های برقی بر اساس  انواع پرده هوشمند بازشو متفاوت است:

  1. پرده برقی کرکره ای فلزی
  2. پرده برقی زبرا
  3. پرده برقی بازشو به کنار
  4. پرده برقی بازشو از وسط
  5. پرده برقی لوردراپه
  6. پرده برقی شید و…

برای مثال می‌توان گفت در پرده های رولی به موتوری احتیاج داریم که پرده ها را بالا و پایین ببرد و بر روی لوله‌ی اصلی پرده جمع نماید. در سیستم پرده‌های از کنار بازشو، موتور پرده برقی در کنار ریل نصب شده و با فرمان به آن می‌توان پرده ها را باز یا بسته نمود. در صورتیکه پرده منزل شما از دو بخش تشکیل شده و یا اینکه والان دار باشد، باید از دو موتور برقی برای باز و بسته کردن آن جهت استفاده از نور و منظره‌ی بیرون استفاده نمایید.

نوع دیگری از پرده ها هم وجود دارند که علاوه بر باز و بسته شدن، می‌توانید به وسیله ی آن جهت نور ورودی را تنظیم کنید. بنابراین نه تنها هوشمندسازی پرده هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب پرده‌ی برقی مناسب برای منزلتان به شما تحمیل نمی‌کند، بلکه به کمک این سیستم شما می‌توانید یکی از انواع پرده های هوشمند را با توجه به طراحی داخلی خانه‌ی خود انتخاب کنید و از نور طبیعی روز و منظره‌ی بیرون لذت ببرید.

قیمت موتور پرده چقدر است؟

بطور کلی انواع متفاوت پرده‌های برقی به موتورهای با قدرت مختلف نیاز دارند. هرچه وزن پرده‌ی مورد انتخاب شما بیشتر باشد به همان اندازه به موتور با قدرت بیشتری نیاز خواهید داشت. انواع موتور پرده برقی به نسبت اینکه چند وات باشند و همینطور با توجه به اینکه از چه برندی باشند قیمت متقاوتی دارند.