آیا هوش مصنوعی می تواند به فضل نجات حرفه معماری تبدیل شود؟

The_annihilated_civilization

آرشیتایزر دایرکتوری فناوری پایگاه داده ای از ابزارهای فناوری برای معماران است – از جدیدترین طراحی مولد و هوش مصنوعی گرفته تا رندر و تجسم، مدل سازی سه بعدی، مدیریت پروژه و بسیاری موارد دیگر. کتابخانه کامل دسته ها را کاوش کنید اینجا.

اخیراً، من در مورد هوش مصنوعی (AI) با یک معمار با تجربه صحبت کردم که به وضوح انتقال خود را از طراحی معماری آنالوگ به طراحی و تجسم به کمک رایانه به یاد می آورد. طبیعتاً در گفتگوی ما سؤالات زیادی مطرح شد:

آیا روند کند قرار دادن جوهر روی کاغذ به معماران اجازه می‌دهد بیشتر فکر کنند؟ آیا تکنولوژی فرآیند طراحی و بازنمایی را به حدی تسریع کرد که منجر به کمتر توجهی به معماری شد؟ در نهایت، آیا هوش مصنوعی اوضاع را بدتر خواهد کرد؟

امروزه، تکنولوژی یک بار دیگر درب معماری را می زند و ظاهراً تهدید می کند که آ،ین قطره خلاقیت تولید شده توسط انسان را خفه کند و معماران را به تماشاگران صرف در فرآیند طراحی تنزل دهد. با این حال تفاوت بسیار زیادی بین طراحی سنتی به کمک رایانه (CAD) و فناوری هوش مصنوعی وجود دارد. در حالی که اولین تحولی در شیوه تولید، ترسیم و بازنمایی معماران ایجاد کرد، دوران شکوفایی هوش مصنوعی ابعاد جدیدی از آنچه معماری واقعاً می تواند انجام دهد را باز می کند. به عبارت دیگر، نقش معمار را در دنیای امروز دوباره جابجا می کند.

برای چندین دهه در حال حاضر، معماری به ،وان یک حرفه به تدریج کاهش یافته است، تا حدی، به پیشرفت های بزرگ سود محور، و اغلب ترجیح می دهند هر فضای موجود را با طرح های پیچیده اشغال کنند، به جای تولید طراحی دقیق و فکر شده. اغلب اوقات، استفاده از نرم‌افزار طراحی، شیوه‌هایی مانند طراحی‌های کپی پیست، تأکید بر فرم‌های اغراق‌آمیز و حتی اولویت دادن به تجسم‌های خیره‌کننده بر خود ساختمان‌ها را تشویق می‌کند. از قضا، سرعت و دقت دیجیتالی که در آن معماری تولید شد، فضای کمی برای آزمایش باقی نگذاشته بود و در طول مفهوم آن، استحکامی را اضافه کرد.

از سوی دیگر، فناوری هوش مصنوعی، شیوه متفاوتی از تفکر و معماری ارتباطی را معرفی می‌کند. این برانگیختگی را در اولویت قرار می دهد و به معماران بوم نقاشی ارائه می دهد تا دیدگاه هنری خود را به روش های جدید و غیرمنتظره بیان کنند. با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، معماران می‌توانند هندسه‌های پیچیده، ال،ای پیچیده و ،یب‌های نوآورانه مواد را که قبلا غیرقابل تصور بودند، کشف کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی آن‌ها را قادر می‌سازد تا طرح‌ها را با توجه به شرایط محیطی خاص، زمینه‌های فرهنگی و ترجیحات کاربر با دقتی بی‌نظیر تنظیم کنند، که منجر به راه‌حل‌های معماری واقعاً سفارشی و متن‌شده می‌شود.

Engineer_working_on_CAD_workstation_with_light_pen_Hughes_Aircraft_Company.jpg

مهندس کار بر روی ایستگاه کاری CAD با قلم نوری شرکت هواپیماسازی هیوز، که از طریق Wikimedia Commons به ،وان مالکیت عمومی علامت گذاری شده است.

شیل پاتل یک معمار و هنرمند هوش مصنوعی است که هوش مصنوعی را در جریان کار خود کاملاً جذب کرده است. آزمایش‌های مفهومی او به‌،وان رویاهایی با ظاهری واقع‌گرایانه توصیف می‌شوند که در تاریکی می‌درخشند، روی آب شناور می‌شوند و یک پیچ و تاب طنزآمیز در نقاط دیدنی معماری شناخته شده ایجاد می‌کنند. پاتل همچنین فروشگاه‌های ،ده‌فروشی برندهای معروفی مانند اپل و لا،ت را بازطراحی می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که چگونه ابزارهای هوش مصنوعی مانند Midjourney می‌توانند بیش از نمایش معماری صرف انجام دهند. طرح‌های او چالش‌های آشکاری را که جنبه‌های واقع‌گرایانه در معماری تجاری را اشغال می‌کنند، حل می‌کنند، و ثابت می‌کنند که حتی در رویایی‌ترین فضاهای مفهوم‌سازی شده، فضایی برای کاربرد معماری وجود دارد.

فهرست راهنمای فناوری Architizer را کاوش کنید

یکی دیگر از هنرمندان هوش مصنوعی «محلی» معمار تینا ماریناکی است که از طریق حساب اینستاگرام خود @athens_surreal تصاویر سوررئال تولید شده توسط هوش مصنوعی از آتن را تولید می کند. تصاویر او پیشنهادات معماری را پیشنهاد نمی کنند، بلکه شهر را تغییر شکل می دهند، اغلب پیام های سیاسی، اجتماعی و محیطی معاصر را منتقل می کنند. تابستان گذشته، تصویری از پارتنون صورتی و در حال ذوب داستان هایی از گرمای بیش از حد شدید آتن به دلیل فقدان شیوه های زیست محیطی پایدار را روایت می کرد. چند ماه پیش، او مجموعه‌ای صورتی از معماری سیکلادیک مملو از سرسره‌های آبی و مردم را منتشر کرد که گواهی بر تعداد زیادی از گردشگر، شد که هر سال جزایر یونان را در بر می‌گیرند.

هر دو هنرمند از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد فضاهای تخیلی استفاده می کنند که از بازنمایی های عینی واقعیت فعلی ما پیشی می گیرد. کار آنها صرفاً تصاویر من، اینستاگرام نیست، بلکه مجموعه ای از آینده های ساخته شده است که مسائل جه، را آشکار می کند، داستان های جذابی را بیان می کند و راه حل های فضایی قابل تاملی را پیشنهاد می کند. علاوه بر این، آن‌ها از داده‌های سایت واقعی به روشی عمیقاً غیرمحدود استفاده می‌کنند و طرح‌های خود را بدون از بین بردن تخیل انسان اطلاع‌رس، می‌کنند. به جای از بین رفتن برنامه های پنجره، مقررات ساختمان، محدودیت های بودجه و چک لیست های فنی، هوش مصنوعی به معماران این آزادی را می دهد که به شیوه ای استراتژیک تر فکر، طراحی و تجسم کنند. این یک نوع جایگزین از “سرعت” را ارائه می دهد که وظایف تکراری را انجام می دهد و فضایی را برای پیگیری تلاش های تأثیرگذارتر و خلاقانه باقی می گذارد.

به جای اینکه آن را به ،وان یک «تهدید علمی تخیلی» نگاه کنیم، آیا هوش مصنوعی می‌تواند به نعمت نجات حرفه‌ی معماری تبدیل شود؟ آیا این فناوری می تواند معماران را دوباره به هیئت مدیره بازگرداند و آنها را به ،وان تصمیم گیرنده و نه تصمیم گیرنده بازگرداند؟

آرشیتایزر دایرکتوری فناوری پایگاه داده ای از ابزارهای فناوری برای معماران است – از جدیدترین طراحی مولد و هوش مصنوعی گرفته تا رندر و تجسم، مدل سازی سه بعدی، مدیریت پروژه و بسیاری موارد دیگر. کتابخانه کامل دسته ها را کاوش کنید اینجا.



منبع: https://architizer.com/blog/practice/tools/can-ai-become-the-saving-grace-of-the-architectural-profession/