انسان در مقابل ماشین: ایجاد تعادل با هوش مصنوعی در طراحی معماری

انسان در مقابل ماشین: ایجاد تعادل با هوش مصنوعی در طراحی معماری

آرشیتایزر دایرکتوری فناوری پایگاه داده ای از ابزارهای فناوری برای معماران است – از جدیدترین طراحی مولد و هوش مصنوعی تا رندر و تجسم، مدل سازی سه بعدی، مدیریت پروژه و بسیاری موارد دیگر. کتابخانه کامل دسته ها را کاوش کنید اینجا.

آیا هوش مصنوعی (AI) جایگزین معماران خواهد شد؟

این سوال در خط مقدم چندین بحث بوده است که به طور پر جنب و جوش بسیاری از سناریوهای دیستوپیک را ارائه کرده است که در آن داده های بزرگ، الگوریتم ها و یادگیری ماشین در نهایت جایگزین خلاقیت و شهود انسان می شوند. با این حال، فناوری هوش مصنوعی مدت ها قبل از شکوفایی هوش مصنوعی وجود داشت و به ندرت باعث ایجاد وحشت بیش از حد در زمینه های خلاقانه می شد. پس چرا فناوری هوش مصنوعی به طور ناگه، برای حرفه معماری بسیار تهدید کننده است؟

با نگاهی به فیلم‌های علمی تخیلی، هوش مصنوعی اغلب به‌،وان یک آواتار انس، معرفی می‌شد که می‌توانست تکالیف را انجام دهد، مح،اتی انجام دهد و اطلاعات روشنگری را با سرعتی بی‌سابقه ارائه دهد. با این وجود، هرگز وظایف بسیار خلاقانه ای را انجام نداد. همیشه به ،وان یک “مشاور” مصنوعی قابل اعتماد به تصویر کشیده می شد که قادر به پردازش مقادیر زیادی از داده ها و خودکارسازی روش های پیچیده بود.

هنگامی که پلتفرم هایی مانند Midjourney، DALL-E و Stable Diffusion به دنیا معرفی شدند، مهارت های خلاقانه و شهود لازم برای تجسم فضاها و تنظیمات به طور ناگه، تعریف شد. در نتیجه، فناوری هوش مصنوعی به ابزاری برای ایجاد ،یب‌بندی‌های چشمگیر و نمونه‌سازی سریع طراحی از طریق استفاده از اعلان‌های متنی ساده تبدیل شد و نیاز به نقشه‌های دستی یا دانش کلی معماری را از بین برد.

در همان زمان، مجموعه متفاوتی از ابزارها توسعه یافت. اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مانند qbiq و Laiout توانایی پردازش داده‌ها را دارند، بنابراین پایداری ساختمان را بهینه می‌کنند و راه‌حل‌های طراحی مطابق با قو،ن ساختم، محلی را ارائه می‌دهند. این نوع نرم‌افزار هوش مصنوعی از الگوی آشناتر پردازش سریع داده پیروی می‌کند که منجر به طراحی‌های صرفاً مبتنی بر تفکر منطقی می‌شود. برای حرفه معماری، ایجاد این تمایز بین الگوریتم‌های هوش مصنوعی «خلاق» و «منطقی» بسیار مهم است.

alt="P،to_of_the_Sagrada_Família_in_Barcelona,_by_ChatGPT_4.0,_Dall-E_3.0_(2024)"

ChatGPT 4.0، Dall-E 3.0، ع، Sagrada Família در بارسلونا، توسط ChatGPT 4.0، Dall-E 3.0 (2024)، CC0 1.0

فهرست فناوری جدید Architizer ابزارهای فناوری را برای معماران جمع‌آوری می‌کند و به شما امکان می‌دهد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را قبل از انتخاب در پروژه بعدی خود جستجو، مقایسه و بررسی کنید:

فهرست راهنمای فناوری Architizer را کاوش کنید

از یک سو، اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی «منطقی» قادر به ایجاد تکرارهای بی‌شماری طراحی بر اساس پارامترهای از پیش تعیین‌شده هستند، اما فاقد درک دقیق زمینه فرهنگی، طنین عاطفی و تجربه انس، هستند. همچنین خطر همگن سازی وجود دارد، جایی که ساختمان های طراحی شده توسط الگوریتم های هوش مصنوعی ممکن است فاقد تنوع و غنای باشند که از دیدگاه های فردی انسان و تأثیرات فرهنگی ناشی می شود. چالش دیگر در تعصبات ذاتی تعبیه شده در الگوریتم های هوش مصنوعی نهفته است.

مدل‌های یادگیری ماشین بر روی داده‌های تاریخی آموزش داده می‌شوند، که ممکن است منع،‌کننده سوگیری‌های اجتماعی و تداوم نابرابری‌ها در طراحی معماری باشد. بدون نظارت و مداخله دقیق، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند ناخواسته سوگیری‌های موجود مرتبط با نژاد، ،ت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و دسترسی را تقویت کنند و به نتایج ناعادلانه در محیط ساخته‌شده منجر شوند. مسلماً، خطرات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی مبتنی بر داده و طراحی معماری کاملاً شناخته شده و تا حدودی آشکار است. در چنین رشته ذهنی، منطق به تنهایی برای ایجاد فضاهایی که واقعاً به ،وان قطعات معماری در نظر گرفته می شوند کافی نیست. طراحی تا حدی یک فرآیند غریزی است که برای هر معمار منحصر به فرد است و توسط هیچ ماشین هوشمندی قابل تکرار نیست.

با این حال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی «خلاق» نوع متفاوتی از چالش‌ها را ایجاد می‌کنند، زیرا آنها یک «عامل غیرقابل پیش‌بینی» را به ج، می‌آورند. مولدهای متن به تصویر به جای تکیه صرف بر داده ها، طرح هایی را بر اساس درخواست های ذهنی (تولید شده توسط انسان) تولید می کنند. برنامه‌های هوش مصنوعی «خلاق» به‌جای صرف ساعت‌های متمادی برای طراحی، طراحی و ساخت مدل، می‌توانند مفاهیم بی‌شماری را در عرض چند ث،ه با دادن خلاصه‌های مشتری به آن‌ها تولید کنند. با این وجود، در حالی که آنها برای تولید مفاهیم چشمگیر برای طراحی مراحل اولیه ایده آل به نظر می رسند، تصاویری که ایجاد می کنند نسبتاً تخیلی هستند. از قضا، آنها فاقد اطلاعات هستند.

حتی در مرحله طوفان فکری اولیه، معماران مجموعه ای از اطلاعات عینی و ذهنی را در مورد پروژه خود در نظر می گیرند. از شرایط اقلیمی سایت گرفته تا ،نان بالقوه فعلی یا آینده و حتی داده های غیر مادی مانند تاریخ های گذشته، اسطوره ها یا هنجارهای فرهنگی. این چارچوب از روابط متقابل پیچیده به طرح اولیه برای طراحی سایت‌ها، مردم و فرهنگ‌های خاص تبدیل می‌شود و رویکردی جامع را برای پیشنهاد راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه اتخاذ می‌کند.

alt="ع،_هوایی_تراس_بهائی_در_حیفا،_توسط_ChatGPT_4.0،_Dall-E_3.0_(2024)"

ChatGPT 4.0، Dall-E 3.0، ع، هوایی از تراس های بهائی در حیفا، توسط ChatGPT 4.0، Dall-E 3.0 (2024)، CC0 1.0

شکی نیست که هر دو الگوریتم هوش مصنوعی “منطقی” و “خلاق” برای بسیاری از معماران به “مشاوران قابل اعتماد” تبدیل شده اند. ابزارهای هوش مصنوعی “خلاق” برای نشان دادن قصد طراحی، نمایش و تجسم ایده آل هستند. به عبارت دیگر، آنها شکاف ارتباطی بین معماران و مشتریان را پر می کنند. به موازات آن، ابزارهای هوش مصنوعی “منطقی” می توانند به سرعت به اطلاعاتی مانند کدهای برنامه ریزی یا مشخصات مواد و گزارش های انرژی دسترسی پیدا کرده و پردازش کنند. در طول مراحل فنی و ساخت، بسیاری از برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند فرآیندها را خودکار کرده و نقشه‌های استاندارد شده را به صورت یکپارچه و با حداقل تلاش تولید کنند.

به طور خلاصه، هر دو نوع ابزار هوش مصنوعی دو روی یک سکه هستند که هم وعده و هم خطر را نشان می دهند. با این حال، تا زم، که معماران از محدودیت‌های هوش مصنوعی آگاه باشند، ادغام این فناوری در جریان کاری آن‌ها می‌تواند بینش و الهام‌بخش ارزشمندی ارائه دهد، تصمیم‌گیری را آگاه کند و در نهایت عملکرد معماری را بهبود بخشد. معماران همیشه میانجی بین منطق و خلاقیت بوده اند و هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این تغییر پارادایم یک فرصت و همچنین چالشی را ارائه می‌کند که – اگر به درستی هدایت شود – معماران را قادر می‌سازد تا بر آنچه بهترین انجام می‌دهند تمرکز کنند: ایجاد فضاهای نوآورانه، انسان محور و از نظر فرهنگی مهم.

آرشیتایزر دایرکتوری فناوری پایگاه داده ای از ابزارهای فناوری برای معماران است – از جدیدترین طراحی مولد و هوش مصنوعی تا رندر و تجسم، مدل سازی سه بعدی، مدیریت پروژه و بسیاری موارد دیگر. کتابخانه کامل دسته ها را کاوش کنید اینجا.

منبع: https://architizer.com/blog/practice/tools/human-vs-ma،e-striking-the-balance-with-ai-in-architectural-design/